Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochrony środowiska w swoich strategiach i działaniach. Bycie społecznie odpowiedzialnym nie oznacza wyłącznie spełnienia wymogów formalnych i prawnych, oznacza także inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska oraz utrzymywanie dobrych stosunków z otoczeniem.
Odpowiedzialny biznes najczęściej jest postrzegany jako podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w obrębie której działa firma. Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to skuteczna i coraz częściej stosowana strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego począwszy od poziomu lokalnego przez regionalny kończąc na krajowym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa nawet na poziomie globalnym. Jednocześnie szeroko prowadzone akcje informacyjne dotyczące realizowanych działań z zakresu CSR stają się akcjami marketingowymi, przez co kształtują warunki dla stabilnego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Zatem wszelkie wydatki ponoszone przez firmy by stać się społecznie odpowiedzialnym powinno się traktować jako inwestycje a nie koszty.
|